ZESPÓL SZKÓŁ im. Jana Pawła 11 14-310 Miłakowo, ul.Olsztyńska 9a ipl /tax <089i 756 74 76
Scenariusz Konkursu Chemicznego przeprowadzonego w Gimnazjum Zespołu Szkół w Miłakowie Cele konkursu: - rozwijanie zainteresowań naukami przyrodniczymi, - sprawdzenie wiadomości dotyczących podstawowych praw i zasad chemicznych, - wyrabianie umiejętności twórczego myślenia oraz zastosowania zasad bezpieczeństwa na zajściach chemicznych, - kształtowanie postaw prośrodowiskowych i prozdrowotnych, Pomoce i środki dydaktyczne - testy z pytaniami, - karty pracy, - szkło i sprzęt laboratoryjny, - arkusze odpowiedzi, Regulamin konkursu I etap 26.05.20()4r. Każdy z uczniów rozwiązuje test 30 zadań testowych w czasie 45 minut. Sześcioro uczniów z największą ilością punktów kwalifikuje się do II etapu. II etap 01.06.2004r. 1. Zestaw doświadczalny- karta pracy - czas 5 minut (max 2x3 pkt) 2. Pytania dla każdego - pytania od l do 16 - (2x1 pkt) 3. Zadanie do wykonania - karta pracy - czas 5 minut (3 pkt) 4. Rozsypanka - czas 3 minuty - (max 3 pkt) 5. Pytania kto pierwszy 8 pytań (każde za l pkt) 6. Prelekcja na temat ochrony środowiska - (max 5 pkt) „Zostałeś ministrem środowiska, co zrobisz aby je chronić" Przebieg konkursu 1. Czynności organizacyjne a) przywitanie b) zapoznanie z regulaminem konkursu c) przedstawienie komisji sędziowskiej d) omówienie zasad bezpieczeństwa 2. Część konkursowa I etap - rozwiązywanie testu - 45 min II etap - zadania laboratoryjne opisane w regulaminie Po każdym zadaniu komisja przyznaje punkty i zapisuje wyniki w tabeli. 3. Część podsumowująca a) ogłoszenie wyników b) podsumowanie konkursu 4. Przyznanie nagród na apelu szkolnym
Scenariusz opracowała Brygida Macyra
Pytania do konkursu chemicznego
Imię i nazwisko
Klasa.
KONKURS CHEMICZNY
1.O najwyższej klasie czystości powietrza świadczy liczne występowanie porostów o piesze: A. listkowej B. krzaczkowatej C. skorupiastej
2.Czy emisja freonów do atmosfery jest przyczyną: A. dziury ozonowej B. kwaśnego deszczu C. smogu
3.Czy proces unieszkodliwienia odpadów to: A. utylizacja B. rekonstrukcja C. eutrofizacja
4.Skutkiem koncentracji dwutlenku węgla w atmosferze jest: A. kwaśny deszcz B. efekt cieplarniany C. dziura ozonowa
5.Alternatywnymi źródłami energii są: A.energia ze spalania ropy naftowej B.energia ze spalania węgla kamiennego C.energia słoneczna i wiatru
6.Czy papier toaletowy powstał w wyniku: A. reprodukcji B. recyklingu C. reorganizacji
7.Metody oczyszczania wody to: A.mechaniczne, biologiczne, chemiczne B.mechaniczne, genetyczne C.obróbka termiczna
8.W I klasie czystości wód można spotkać:
A. ryby karpiowate B. ryby łososiowate C. ryby słonolubne
9.Wody pozaklasowe to: A. wody bardzo czyste B. wody do celów rekreacyjnych C. wody przekraczjące wszelkie normy czystości
10.Biodegradacji nie ulegają: A. tworzywa sztuczne B. papier C. produkty spożywcze
11.Polietylen służy do produkcji: A. styropianu B. zabawek C. woreczków foliowych
12.Pestycydy to: A. estry B. środki ochrony roślin C. nawozy sztuczne
13.Ryby nie mogą żyć w przegotowanej wodzie, bo: A.woda podczas ogrzewania ulega częściowemu rozkładowi, a więc zmieni się jej skład chemiczny B.w czasie gotowania wody uległy zniszczeniu drobnoustroje znajdujące się w wodach naturalnych C.tlen rozpuszczony w wodzie ulotnił się w czasie ogrzewania
14.Woda jest to: A. tlenek wodoru B. mieszanina tlenu I wodoru C. pierwiastek chemiczny
15.Woda mineralna „Muszynianka" zawiera w swoim składzie między innymi kationy: Na+, Mg+2 oraz aniony: Cl", SOf2. Wybierz prawidłowo zapisane wzory chemiczne soli zawierających te jony:
A. MgCl2, Na2SO4
B. MgSO4, MgCl
C. NaCl, Mg2(S04);
16. Którą z wymienionych poniżej substancji przedstawia model: A.CH3COOH w B. C2H5OH C. CH4
17.Która z poniższych reakcji jest zapisana prawidłowo: A.CH3COOH + C2H5OH-> CH3COOC2H5 + H2O B.CH3COOH + C2H4OH -> CH3COOC2H5 + H2O C.CH2COOH + C2H5OH -> CH3COOCH5 + H2O
18.Zapoznaj się z wzorem związku organicznego: HOOC-CH-CH-COOCH3 OH OH i wybierz poprawny wniosek dotyczący obecności grup funkcyjnych w tym związku: A.są trzy grupy hydroksylowe B.są dwie grupy hydroksylowe i jedna grupa karboksylowa C.są dwie grupy Hydroksylowe, jedna karboksylowa i jedna estrowa
19.Pozostawione w otwartym naczyniu wino, straciło smak. Zmiany, które tam zaszły przedstawia reakcja: A.C2H5OH + O2 -> CH3COOH + H2O B.C2H5OH + O2 -» 2CO2 + 3H2O C.C2H5OH + O2 -» 2C + 3H2O
20.Do produkcji mydeł najlepszy jest: A. kwas stearynowy B. kwas butanowy C. kwas propionowy
21.Pewien chemik wyprodukował mydło, ale podczas jego używania wytrącił się biały, nierozpuszczalny osad. Jakie mydło otrzymałeś? A. stearynian sodu B. stearynian potasu C. stearynian wapnia
22.Detergenty to: A.środki piorące, które obniżają napięcie powierzchniowe B.materiały zwilżone przez wodę C.substancje hydrofobowe
23.Do produkcji formaliny używa się: A. kwasu octowego B. metanolu C. estrów
24.C17H33COOHto: A. kwas stearynowy. B.kwas octowy C. kwas oleinowy
25.Kwas lodowaty to: A. zamrożony kwas mrówkowy B. 100% kwas octowy C. kwas propionowy
26.Kwas oleinowy jest kwasem nienasyconym ponieważ: A.ma trzy grupy hydroksylowe B.ma jedno podwójne wiązanie między atoniami węgla C.ponieważ używa się do celów spożywczych
27.le razy masa cząsteczkowa metanu jest niniejsza od masy atomowej miedzi (mco=64u, niH=lu, mc=12u): A. 3 B. 4 C. 6
28.Podczas spalania pewnego węglowodoru na dwie cząsteczki tego związku przypada 7 cząsteczek tlenu. W produktach reakcji na cztery cząsteczki dwutlenku węgla przypada sześć cząsteczek wody. Jaki jest wzór tego związku? A. CH4 B. C3H6 C. C2H6
|